Malmöpolis: "-blattarjävlar"

Såg precis programmet Debatt på ettan, snackades hej vilt om de tre Malmöpoliser som uttalat sig kränkande,"blattarjävlar" och "apor", något drastiskt får man erkänna, givetvis fel. Varför uppstår detta över huvudtaget? Nu ska vi visa prov på empatisk förmåga, dvs förmågan att kunna sätta sig in och känna hur andra människor känner.

Allt inleds med att en moské läggs ner i Rosengård och detta leder till upplop, flertal gäng kastar stenar på polis och räddningspatrull och det råder stundtals undantagstillstånd, tror jag ngn sa iaf. Givetvis är det fel av ungdomarna att kasta sten mot polisen, allt är ju en ren soppa.

I tevepanelen satt ngn högt uppsatt poliskvinna och sa usch och fy och detta hade jag inte en aning om, GIVETVIS säger hon detta skulle hon säga NÅGOT annat skulle hon blivit sparkad, eller uthängd ngt enormt i media. Ingen där inne kan ju sympatisera med vad som sades, trots detta hade det enligt uppsago kommit in massor med mail som sympatiserade. De tog upp en kort intervju med en polis som kunde förstå att man i vissa stunder uttalar sig på sätt och vis man egentligen inte menar här är ett försök till förklaring. En ytterligare person som sa en hel del vettiga saker var musikern och pedagogen med utländsk härkomst, han sa att detta är inte något särskilt för Polisen detta speglar samhället i övrigt, vilket ju är mycket sant. Det är ju denna attityd som råder i landet inte bara bland svennar utan även bland andra invandrare. Har själv flertalet invandrarkompisar som uttalat sig om att inte släppa in mer nu, lite paradoxala med politiskt korrekta Sverige är att de är ok för en invandrare att dra ur sig totalrasistiska uttalande om andra invandrar samt om svenskar. Sedan fanns smalmöpolischefen eller vem de nu hade på telefon han svamlade bara en massa skit, sa ju inget konkret, och ett massa snack om värdegrund från höger o vänster.

Jag tror att, råder det undantagstillstånd, med upplopp i flertalet dagar, tillsammans med den syn som finns i samhället idag och en inkommande lågkonjunktur, som någon tog upp i sms. Så ja då blir ett sånt uttalande produkten av dessa fenomen. Jag tror verkligen inte Svenska polisen är direkt erfaren eller jättetränad för att handskas med upplop, se bara vad som hände under Göteborgskravallerna. I pressade situationer handlar människan inte rationellt hur mycket hon än vill. Släpp in den högt uppsatta poliskvinnan tillsammans med gaylord-skribenten i upploppet som pågick och se hur de hade reagerat, kanske inte med dessa uttalande men möjligen inte helt rationellt de heller.

Jag tror även precis som pedagogen nämde att detta är ett klassproblem, vi har alltid haft olika typer av klasser i samhället kalla de vad du vill lägre eller högre. För 50 år sedan såg alla etniskt likadana ut, det som skillde var kläderna. Samma problem fanns då som idag, sociala problem, utanförskap, kriminallitet med mera. Skillnaden idag är att många av de olika klasserna har fått ett etniskt utseende med de blonda bratsen i en hörnan till de svarta nattstädarna i andra och därmed förstärks förutfattade meningar mycket enklare vilket bidrar till ökad allienation.

Hur ska man då lösa detta? Har någon lyckats med det? Hur lång tid tar det? Det är uppenbarligen ett väldigt svårlöst problem eftersom inget modernt västerland har lyckats med det ännu, inte i någon större utsträckning iaf. Vad det beträffar tid ser jag på de "invandrar"-vänner jag har, detta är ofta 2:a eller 3:e generationen, här kommer vi etniska och sociala grupper närmare varandra. Här har vi kanske svaret, på något sätt måste vi gemensamt känna samhörighet och ha lite historia ihop.

Det lite oroväckande är om jag tittar tillbaka på min livstid, på dagis lekte man oavsett urspung, var kanske en fördelning 30/70 invandrare/svenskar. Skolan 1-6, umgicks man fortfarande, även om man inte bodde på samma områden, snacket om svennar och blattar fanns redan då men inget som någon tog illa upp. Sjuka var att alla tyckte det var ett bra sätt att dela upp fotbollslagen på, vi var ca 50/50. Högstadiet, började segregationen till en viss del, de häftiga, bestod av alla invandrare och ett litet antal svenskar. Nu uppstod ibland bråk, men över lag vågade ingen uttala sig negativt om invandrare. Jag tror personligen att grunden för stereotyp "blatten" hos dagens svenskar byggdes här, tänk bara på alla de etniskt svenska som blivit rånade på sin mobil under åldern 10-18 av ett gäng med invandrarbakgrund, vem tror ni de röstar på idag när de är 20-30 år? Vidare kom man upp i gymnasiet, nu delades det upp nästan helt och hållet, kvar i samhälls och naturklasserna fanns i princip bara 2:a och 3:e generationens Jugoslaver, forna Jugoslavien. Det var även här som man kunde urholka vilka som skulle komma på kant med samhället. När man sedan tog steget upp på universitet fanns i princip inga icke svenskar, på sin höjd en eller annan adopterad. På en av sveriges största ekonomihögskolor (5000 studetner) fanns det en svart kille, sjukt va (Nu bortser vi från alla kinesiska utbytesstudenter som fullkomlingen väller in).  Tar man sedan steget upp i arbetslivet så är andelen inom vissa branscher nästintill obefintlig. Med andra ord har mitt liv bara blivit mer och mer segregerat med åldern och då ser jag ändå mig själv som en väldigt öppen, förstående och välutbildad person där kanske man ska höja en varningen finger för var vi är på väg?

Tungt ämne detta, dags att sova.

Peace out

Bayou Billy

Kommentarer
Postat av: divine

krossa sexismen!



"Dagens" invandrare förstör för oss heliga och hårt arbetande 2 & 3 generationens invandrare. Ibland skulle jag vilja påstå att jag skäms för många eftersom som de drar ner alla i skiten.



Minns en gång när jag ute och krökade och skulle förbi 7-eleven innan ett uteställe. Ställde mig i kön och så skulle betala så hör jag att det kommer in två pajasar och pratar ett språk som jag också talar(inte svenska). Tro fan att de har mage att diskutera där om vad de skall sno i butiken eftersom det är så mkt folk så ingen ser dem. Fan ingen skam i kroppen de pajasarna. Då slog mig tanken som så många andra gånger: sjukt vad de förstör för alla invandrare.....

2009-02-06 @ 01:04:42
Postat av: Bröderna Djup

Bra rutet kamrater!



//Maktens Man!

2009-02-06 @ 09:10:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0